יום ראשון, 24 באוקטובר 2010

החינוך בשנת 2020


אסתי דורון 
יום רביעי, 23 בדצמבר 

ריצ'רד ווג'וודסקי במאמר מיום 15.12.2009 מונה 21 דברים שיהפכו למיותרים בחינוך של שנת 2020.  ייתכן שחלק מהדברים נשמעים כמו "מדע בדיוני" אבל זה גם מה שחשבו על ספריו של ז'ול וורן, עד שההיסטוריה הוכיחה שהם כלל אינם בדיוניים.
להלן הרשימה כפי שתרגמתי אותה מאנגלית:
1. שולחנות כתיבה- המאה העשרים ואחת איננה מתאימה ללימוד בטורים של שולחנות כתיבה. למידה במרחב אינטרנטי מאפשרת לסדר את חדר הכיתה בצורה שתעודד עבודה שיתופית משמעותית יותרהנקודה הזו עליה כותב ווג'וודסקי התחברה לי למאמר של אווה מקגריל שקראתי ובו היא התייחסה לסידור הכיתה בטורים כסידור מגביל ומפריע למורים המלמדים עם ניידים בכיתה. כצופה בכיתות כאלה מקגריל הבחינה פעמים רבות בתלמידים המדברים זה אל העורף של זה, מאחר והסידור הכיתתי מקובע ולא מאפשר תזוזת שולחנות.
2.  מעבדות מחשבים - כשהניידים המקושרים לרשת אלחוטית מאפשרים לימוד מכל מקום, אין צורך במעבדת מחשבים. ווג'וודסקי ממליץ לשנות את יעוד החדר.
3. שיעורי בית. המאה העשרים ואחת מאופיינת ב- 7/24 - כל השבוע כל שעות היום, בכל מקום. לדעתו הגבולות הקבועים בין עבודה בבית לעבודה בכיתה יטושטשו, ומאחר והלמידה יכולה להעשות בכל מקום, המושג שיעורי בית לא יהיה קיים. התלמידים יצטרכו ללמוד יותר, לא ללכת יותר לבי"ס.
4. מבחני סטנדרטים -מבחני הסטנדרטים לדעתו נמצאים בישורת האחרונה שלהם, לפני שיעלמו סופית. בעשור הקרוב ווג'וודסקי מאמין שנראה יותר ויותר פורטפוליו דיגיטאלי כתחליף למבחני סטנדרטים.
5. הוראה דיפרנציאלית כמבחינה בין המורים- המאה העשרים ואחת מאופיינת בהתאמה אישית וקסטומיזציה.לדעתו מורה שלא ידע בעוד עשר שנים כיצד להשתמש בטכנולוגיה על מנת ליצור פעילויות מותאמות לתלמידים יאבד את משרתו. זה לא שמישהו ינסה להבחין כך בין המורים, זו פשוט תהפוך להיות ההבחנה.
6. פחד מהוויקיפדיה- מורים שלא מאפשרים לתלמידיהם להשתמש בוויקיפדיה לא מבינים שזוהי הדמוקרטיה במיטבה. ווג'וודסקי ממליץ למורים לבחון שוב את התנגדותם לשימוש בוויקפדיה.
7. דפים- הספרים התאימו למאה הקודמת. במאה הבאה הקריאה תהפוך לדגיטאלית. נכון שאנשים עדיין אוהבים לחוש את הנייר, אך בעוד כעשור הנייר עצמו יהפוך דיגיטאלי. בעולם מסתבר, שהמתנה הפופולרית ביותר לחג המולד היא קוראי ספרים דיגטאליים.
8. מבנים מרכזיים- מבני בתי הספר יהפכו לבסיסי הלמידה. המבנים יקטנו ויהפכו ירוקים יותר, זמן המרצים והסטודנטים בקמפוס יקטן, מאחר והאנשים יהיו מעורבים בתקשורת ממקומות שוניםואכן כסטודנטית לתואר שלישי כבר התנסיתי בשיחה באמצעות הסקייפ בין שתי המנחות שלי לביני, כשכל אחת נמצאת במקום אחר, ורק דאגנו לתאם מראש מועד לשיחה באמצעות הרשת. אם זה נשמע לכם הזוי, חשבו איך נראו הבנקים לפני עשור וכיצד הם נראים היום.
9. ארגון סביב ציונים - מבנה הלמידה ישתנה, הלמידה תהיה בקבוצות קטנות שיתחרו על זמני למידה, וכל מערכת ביה"ס תעבור שינוי משמעותי.
10. שינוי בתוכנית הלימודים - אין סיבה שכל התלמידים ילמדו בדיוק את אותה תוכנית הלימודים. סטודנטים ילמדו תוכניות אישיות בהתאם לצרכים שלהם.
11. ימי הורים-תקשורת שוטפת המבוססת על מידע בזמן אמת תאפשר להורים לדעת בדיוק מה תמונת המצב של ילדיהם. הורים ילחצו על בתי הספר להפוך לטכנולוגיים עוד יותר ויתקרבו מאד לבית הספר. ימי הורים שימשכו עד אמצע הלילה יהפכו למיותרים.התהליך הזה כבר קורה כאן ועכשו בתיכונים ובחטיבות הביניים באמצעות תוכנות שונות כגון סקולי, משוב, i-contact ועוד. כאמא לילד בחטיבה אני יודעת בכל יום מה מצב הציונים שלו ומה מצב ההתנהגות שלו. ימי הורים יצטרכו לקבל אופי אחר, שבו ההורים ביחד עם ילדם והמורים ידונו בתוכניות ובדרכים לקידום הילד ולהשגת מטרותיו.
12.  אלגברה בתיכונים - עד סוף העשור יוחלט אם כולם צריכים ללמוד אלגברה ברמה גבוהה או שאין שום סיבה להעדיף אלגברה על פני סטטיסטיקה וטכנולוגיות מידע.
13.  חסכון בנייר- בעוד עשור בתי הספר יחסכו בעלויות של 90% בהוצאות הנייר שלהם. לדעתו של ווג'וודסקי תעשיית הנייר תצטרך להתאים את עצמה או להעלם.


ואולי חלק מה-"מיותר" בכל זאת רצוי?
יענקל
יום שני, 28 בדצמבר 2009 ,  מאמר תגובה


ווג'וודסקי כותב (בתרגום של אסתי), למשל, ששולחנות כתיבה ייעלמו מן הכיתה. בין היתר, זה מפני ש:
למידה במרחב אינטרנטי מאפשרת לסדר את חדר הכיתה בצורה שתעודד עבודה שיתופית משמעותית יותר.
האם התקשוב הוא זה שמחולל סידור "חדש" של שולחנות הכיתה? הרבה לפני התקשוב מורים לא מעטים השתחררו מהסידור ה-"מסורתי" של שולחנות כתיבה המסודרים בשורות ישרות מול המורה והלוח. לא היה זה התקשוב שהביא לשינוי הזה, אלא הרצון ליצור דינאמיקה לימודית אחרת מאשר המקובלת. באופן דומה, ווג'וודסקי כותב שכתוצאה מהתקשוב הלמידה תותאם ליחיד, והחלוקה לשכבות גיל תיעלם כאשר במקומה קבוצות למידה יתגבשו סביב התעניינויות משותפות של התלמידים. גם במקרה הזה, מדובר בתהליך שהתחיל הרבה לפני התקשוב. [...]
ואולי מה שמפחיד אותי יותר מכל דבר אחר בחזון של ווג'וודסקי הוא תיאור הלמידה כפעולה אישית. הוא אמנם מדגיש את החשיבות של טכנולוגיות חברתיות, אבל התמונה שמצטיירת מתוך הרשימה שלו היא תמונה של למידה פרטנית. אין התייחסות לכך שתלמידים באים לבית הספר כדי להפגש – כדי לנגן בתזמורת או להעלות הפקה בימתית, או להשתתף בפעילות ספורטיבית. המפגש בין תלמידים מרקעים שונים, בעלי טעם שונה, הוא בין התפקידים החשובים של בית הספר. התקשוב ללא ספק תורם רבות להרחבת האופקים הלימודיים של תלמידי בית הספר. אבל זה רק פן אחד של מה שבית הספר צריך לעשות. כאשר אני קורא את הרשימה של ווג'וודסקי אני חש אי-נוחות מפני שהיא יוצרת אצלי החשש שהפן הזה הופך להיות הפן היחיד שחשוב בבית הספר.

8 תגובות:

  1. 1) אני בכלל לא מעוניינת שהסביבה בה אני אלמד תראה כמו בתאור הנ"ל.
    כל המאמר מתאר את בית הספר כמקום ממוקד למידה בלבד והוא מתעלם מכל האינטראקציה החברתית המתרחשת בין כותלי בית הספר.
    נראה לי כל כך לא נכון ליצור קבוצות של אנשים שמתעניינים בדיוק באותו נושא באותה רמה.
    אני מלמדת באולפנא לאומנויות וכל הנושא של שיתוף ושילוב יכולות הוא מרכזי ביותר.

    2) שילוב המחשב אינו בא לידי ביטוי בשיעורים שלי בינתיים אבל אני כן מעוניינת להעניק לזה מקום בעתיד.
    הנושא של הוראה מטפחת חשיבה מאד רלוונטי אצלי בהוראת המתמטיקה. הגישה היא להחזיר את הטכניקה למימדים הגיוניים ולעודד ולטפח חשיבה מתמטית

    השבמחק
  2. 1. אני לא מעוניין שסביבת הלימודים תיראה ביום מן הימים כמו בתיאורו של ווג'וודסקי (איזה שם יש לו, ה' ישמור), וזאת מאותם הטעמים שמנה יענקל במאמר התגובה שלו: גם אני חושב שאין תחליף לערך החברתי של בית הספר, ולדעתי יש חשיבות רבה למפגש עם בני גילך, המגיעים למרקעים שונים, וליכולת ללמוד כיצד ליצור קשר אנושי איתם, תוך גישור על פערי מוצא, גזע, סביבה סוציו-אקונומית ומגדר. טיפוחם של גאוני מחשבים השקועים רוב זמנם בסביבה הווירטואלית ייצור אמנם תלמידים חרוצים, מיומנים ומאוד מודעים לעצמם, אך גם מנוכרים ונטולי כישורים חברתיים.
    סביבה כזו גם עלולה להנציח פערים חברתיים: מה יעשו אלו שידם אינה משגת, ואינם יכולים לרכוש מחשב על עזריו השונים? ומה לגבי אנשים לקויי למידה, שהמילה הכתובה קשה להם, ואינה מהווה תחליף ראוי לשיח האנושי הבלתי-אמצעי?
    וחיסרון נוסף ומשמעותי, הוא היעדר הפיקוח האישי על התלמיד הבודד. שנאמר: "רחוק מהעין - רחוק מהלב". על אף שיש כאן גם סכנה הפוכה: עודף פיקוח בנוסח "האח הגדול", שכן ההפרדה בין הבית לבית הספר מיטשטשת, ויוצא שהמורה מפקח על תיפקודם הלימודי של תלמידיו גם בשעות הפנאי.

    2. אם הבנתי נכון, נשאלתי כיצד הייתי רוצה לעצב את סביבת הלימודים שבה אני מלמד - תוך שימוש בכלי ההוראה הדיאלוגית ובעזרים הטכנולוגיים המתקדמים. ובכן, הייתי רוצה ליצור סביבה שבה יש אווירה שיתופית, והזדמנות שווה לביטוי לתלמידים ולמורים, למשל על ידי סידור הכיתה בחי"ת (במקום בטורים ובשורות), או יציאה להוראה מחוץ לחלל הכיתה (למשל בגינה). כמו כן, הייתי רוצה להאציל סמכויות ולאפשר לתלמידים לקבוע לעתים את תכני השיעורים, ואף להעביר את השיעורים בעצמם, כשאני מתפקד על תקן משגיח מהצד או שותף פעיל. זה בהנחה שלא צריך להסיפיק חומר לבגרות :-)
    מבחינת מיחשוב - הייתי רוצה לנהל שיעורים ממוחשבים, גם על ידי למידה מהבית - בנוסח השיעור הווירטואלי שאנו עורכים ברגע זה ממש - וגם בכיתה. כיום אינני עושה זאת מספיק, גם בשל פוביה קלה, וגם משום שנוח לי יותר ללמד בשיטות המסורתיות...

    3. תגובה ליעל:
    אני מזדהה עם דברייך בשאלה מס' 1, אך לא כל כך הבנתי את עניין החשיבה המתמטית בשאלה מס' 2...

    השבמחק
  3. לא מסכימה. ודאי אהיה בין אלה שיאבדו את משרתם כפי שמאיים המאמר....

    השבמחק
  4. החלום של ווג'וודסקי משתלב יפה בחלומות שלי, ברם, בחלומותי יש מקום רב לאינטראקציה חברתית מוחשית הן בתחומי הלמידה והן בתחומי האמנות והיצירה. יחד עם זאת, יתכן שווג'וודסקי כולל בלמידה המקוונת אף קבוצות דיון ולמידת חקר משותפת, אך הוא אינו מדגיש זאת מספיק, לדעתי. והן לא יכולות להוות תחליף למפגשי פא"פ.

    חלום הלמידה המתוקשבת אינו רחוק ממני במימושו, שכן אני מלמדת כיתות ובהן תלמידים ישראלים מכל רחבי העולם (ילדים של עובדי משרד החוץ, או של ישראלים בחו"ל). אנחנו נפגשים פעם, או פעמיים, בשבוע, בשעות קבועות ללמידה. ישנה אפשרות באמצעות מצלמות לראות האחד את השני, כולנו צופים באותה המצגת (כאשר אני מנחה את הלמידה) לכולם אפשרות לכתוב ולצייר על גבי המחשב ולהגיב לאחרים - פלאי הטכנולוגיה במיטבם!!! אחד הדברים שמרגשים אותי בכל פעם מחדש, זה לראות כיצד נוצרת קבוצה מגובשת של התלמידים. הם לומדים להתחשב זה בזה, להקשיב, להגיב וכיוצ"ב.
    נסחפתי בתיאור השיעורים הוירטואלים, לכן אחזור לחלום שלי - החלום שלי שבשיעורים אלו נוכל לשלב כלי טכנולוגיה חדישים המעוררים חשיבה ומאפשרים עבודת צוות... ובסופו של דבר אולי גם ניפגש פא"פ ונוכל ליצור משהו שיתופי מוחשי (:

    ולגבי בי"ס רגיל - החלום שלי שתוכנית הלמידה תאפשר בחירה רבה, הלמידה עצמה תערך מתוך סקרנות, וכמובן תעשה בחברותא על בסיס של הוראה דיאלוגית. המחשבים יהוו כלי מצוין להעמקת הידע בנושא הנלמד, לחקר, לעבודת צוות, להבעה אישית ועוד.

    מכיוון שלתפיסתי המחשבים הנם כלי עזר לתהליכי ההוראה-למידה, אזי הופכים דבריו של ווג'וודסקי לאמירה "חיצונית" במידה מסוימת. כאן אני מתחברת לדברי יענקל. גם לדעתי, לא המחשבים הם אלו שיגרמו לשינוי בתפיסה, להצבת השולחנות באופן שונה, להפסקת מבחני ההישגים, לשינוי דרמתי בדרכי ההוראה והלמידה וכיוצ"ב. מה שגרם, גורם ויגרום לשינויים (שכולי תקווה שיקרו מהר ככל האפשר) הם תפיסות ההוראה-למידה השואפות לתת מענה הולם לכל ישותו/ה של התלמיד/ה.

    השבמחק
  5. אני מעונינת באופן חלקי שביום מן הימים הסביבה בה אלמד תראה כמו בתיאורו של ווג'וודסקי.
    כמו כל פיתוח טכנולוגי אחר איננו יכולים ללכת אחורה !על מערכת החינוך להיות עדכנית ,אם אחת ממטרותיה היא להכין את דור העתיד ,יתרה מזאת יש יתרונות למספר רעיונות שמעלה וויג'וודסקי בתחום למידה מתואמת בתחום של פיתוח לומד עצמאי למידה שיתופית ונגישות לידע.
    עם זאת אין שילוב במחשב בכדי לענות לצרכים נוספים
    כמו צרכים חברתיים חברתיים ,פיתוח אינטיליגנציה רגשית ,הליכה לכיוון זה תפגע במרקם חברתי ואנושי
    ,לכן יש לזרום עם השינו אך למצא את שביל הזהב.
    אני משלבת את המחשב כיום בשיעורים שלי בצורה חלקית עדיין ומוגבלת ואשמח להרחיב ולקדם את הנושא כחלק מהלמידה ולא כהלמידה.
    אני מסכימה עם יעל בנושא ששיתוף ושילוב חשובים בבית הספר ולא רק כמקום ממוקד למידה.

    השבמחק
  6. 1. המאמר מעלה שאלות רבות לגבי למידה על פי תכנית אישית: האם נפסיק לקבוע מה צריך בוגר תיכון לדעת בספרות או בתנ"ך למשל? כל אחד ילמד על פי יכולתו ועניינו? זה יצור מצב שאין לנו טקסטים משותפים כתרבות וכחברה. ומה לגבי מתמטיקה או ביולוגיה? מהו החומר שצריכים לדעת רופאי העתיד בסיימם תיכון? ומה לגבי הקשר האישי והמפגש - לא רק בין התלמידים לבין עצמם - אלא בין תלמיד ומורה, או מורה ותלמידיו?

    2. אני עדיין מתלבטת בשאלות אלה, אך ברור לי שסביבת הלמידה תהיה יותר טכנולוגית, ולגבי מעורבות התלמידים בלמידה אני יכולה להעיד שבתחומים בהם הם יוצרים דברים משל עצמם - למשל בתיאטרון - רמת ההנאה שלהם והמחויבות שלהם גדלה, הם אוהבים את השיעורים... ובעיות המשמעת לא נעלמות אבל הן משתנות וכך גם אפשרויות ההתמודדות איתן.

    השבמחק
  7. תגובה לאסיניו - אני רוצה להתייחס לדבריך: "וחיסרון נוסף ומשמעותי, הוא היעדר הפיקוח האישי על התלמיד הבודד. שנאמר: "רחוק מהעין - רחוק מהלב". על אף שיש כאן גם סכנה הפוכה: עודף פיקוח בנוסח "האח הגדול", שכן ההפרדה בין הבית לבית הספר מיטשטשת".

    ווג'וודסקי במאמרו כותב על ימי ההורים שכבר כמעט אינם נחוצים משום הפרסום המיידי של מצבו הלימודי וההתנהגותי של התלמיד. וזה הדבר המפחיד אותי ביותר! איזה מן פיקוח הוא זה? האם ההורה שיקרא על התנהגותו הפרועה של ילדו ישים לב גם לתיאורים נוספים שיוסיף המורה (במקרה הטוב) לגבי מידת השתדלותו של הילד לשמור על מעשיו, מידת החרטה שהביע וכיוצ"ב? או במקרה של דיווח על ציונים נמוכים - האם להורה יש את הידע להעריך את מידת התקדמותו של התלמיד ביחס לעצמו? והרי הציון המספרי נערך ביחס למצופה מכלל התלמידים... כל זאת לא ניתן להעביר באמצעות דיווח על גבי צג המחשב...

    ולכן, כאשר אתה משתמש במילים כמו "היעדר פיקוח" זה קצת מפחיד אותי...

    השבמחק
  8. תגובה ללין - לין השאלות שהעלית בסעיף מס' 1 מדגישות את הבעייתיות שבמעבר להוראה על פי תוכנית אישית.

    יתכן וקביעה של תוכנית ליבה מחייבת במספר מקצועות תפתור את הבעיה...?

    השבמחק